Група "Веселка"

 

 

Веселка яскравими фарбами грає

І діток щоранку вона зустрічає.

Малят зігріває любовю вона,

Тому і щаслива завжди дітвора.


Кадровий паспорт групи

 

Вчитель-дефектолог

Василенко Надія Василівна

 

Кваліфікаційна категорія «спеціаліст вищої категорії»,

педагогічне звання «учитель-методист».

 

Почесна грамота Міністерства освіти і науки,

Подяка обласного управління УТОГ.


Вихователь

Онокалюк Людмила Ростиславівна 

 

Кваліфікаційна категорія

«спеціаліст вищої категорії»

Почесна грамота УОіН

Вихователь

Моргун Ірина Вадимівна

 

Кваліфікаційна категорія

«спеціаліст вищої категорії», педагогічне звання "вихователь-методист"

Почесна грамота УОіН

 



 

Помічник вихователя

Карвацька Юлія Миколаївна

 

Освіта середньо-спеціальна

Почесна грамота УОіН


Діяльність групи

В 1991 році на підставі рішення Кам’янець-Подільської міської ради та наказу міського відділу освіти в закладі відкрито спецгрупу для дітей з вадами слуху.

Діяльність групи організовано за програмою розвитку дітей дошкільного віку зі зниженим слухом «Стежки у Світ» /Гриф Міністерства освіти і науки України від 12.04.2013 №1/11-6942/. Прийом дітей здійснюється керівником закладу впродовж календарного року на підставі заяви батьків або осіб, які їх замінюють, свідоцтва про народження дитини, направлення управління освіти і науки, витягу з протоколу засідання  міської психолого-медико-педагогічної консультації.

 

Пріоритетними напрямками діяльності групи є:

  • Залучення глухих і слабочуючих дітей до дошкільної освіти.
  • Полегшення соціальної адаптації, сприяння готовності до взаємодії з навколишнім світом, формування у дошкільнят з вадами слуху необхідних навичок спілкування.
  • Створення умов для всебічного гармонійного розвитку, формування життєвої компетентності.
  • Забезпечення комплексної абілітації, соціальної адаптації та реабілітації дітей-інвалідів.
  • Надання кваліфікованої допомоги дітям-інвалідам у здійсненні корекції психофізичного розвитку за індивідуальною програмою «Ефективне використання залишків слуху, максимальний розвиток слухової функції, формування навичок сприймання мовленнєвих і немовленнєвих звуків на слухо-зоро-вібраційній основі; формування навичок правильної вимови та продукування усного мовлення» та залучення до участі у цій програмі батьків чи інших членів сім’ї.
  • Надання підтримки родинам, в яких виховуються діти з особливими потребами.

 Освітню корекційно-розвиткову взаємодію з дошкільнятами організовують досвідчені педагоги: вчитель-сурдопедагог, вихователі, практичний психолог, соціальний педагог, музичний керівник та вихователь фізичного виховання.

 Досвід вчителя-сурдопедагога на тему: «Формування навиків дактилювання у дошкільників з вадами слуху» схвалено експертною радою кафедри педагогіки і психології Хмельницького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти. Сутність досвіду ґрунтується на  вирішенні проблеми розвитку і використання компенсаторних механізмів корекції і реабілітації дошкільників з вадами слуху на основі використання положення про провідний вид діяльності та дактилювання, як просторово-рухової системи спілкування, що є формою словесної мови.

У групі постійно удосконалюється корекційно-розвивальне предметне середовище. Відповідно до сучасного дизайну та санітарно-гігієнічних вимог оформлено ігрові зони, демонстраційні та просвітницькі куточки.

Комп'ютеризація освітньо-виховного процесу - провідний напрямок модернізації корекційної освіти. Осередок розвитку слухового сприймання та формування правильної звуковимови обладнаний сучасною комп’ютерною, звукопідсилюючою та копіювальною апаратурою. Використання в роботі з дітьми таких інформаційних технологій як навчально-програмний комплекс «Адаптація-Лого», «Видима мова» та електронного посібника «Українська жестова абетка» дозволяє оптимізувати освітній процес, здійснювати індивідуально-диференційований підхід в навчанні, розвивати пізнавальну активність малюків, підвищувати мотивацію їхньої навчально-розвивальної  діяльності та, як наслідок, рівень знань, умінь і навичок.

У розмаїтті засобів впливу на всебічний розвиток особистості дитини з порушеннями слуху важливе місце належить театру. Залучення малюків до театралізованої діяльності сприяє засвоєнню морально-етичних норм, правил поведінки та розвитку монологічного та діалогічного мовлення, як засобу формування мовленнєво-комунікативної компетентності.

В роботі з дітьми значна увага приділяється розвитку функції дрібних м’язів рук, оскільки рухи пальців рук стимулюють розвиток центральної нервової системи і прискорюють розвиток мовлення дитини. Крім того, рівень розвитку дрібної моторики - один з показників інтелектуальної готовності до шкільного навчання. Тому в закладі організовано діяльність корекційно-реабілітаційного гуртка «Наші пальці-помагальці».

Розвиток соціальної компетентності дошкільників з вадами слуху спрямовується на формування у малюків:

  • соціальних знань, які включають міру зорієнтованості дитини у навколишньому середовищі (правила поведінки, емоційні стани оточуючих, часова орієнтація, географічна);
  • комунікативно-вербальної сфери, яка розкривається через навички спілкування (володіння необхідними формами мовних висловів і невербальних засобів спілкування, уміння вступати в діалог, додержання етикетних форм спілкування з людьми);
  • інтерактивної сфери, яка розкривається через уміння самостійно організовувати взаємодію з іншими людьми та підкорятися вимогам у групових діях (уміння прийняти групове завдання, здійснювати спільні дії, підкорятися груповим нормам, дотримуватися ієрархічних відносин);
  • сфери оцінних і самооцінних відносин, які визначають специфіку ставлення до себе та до інших людей (адекватна оцінка себе та однолітків, уміння порівняти себе та однолітків, себе та персонажа художнього твору);
  • мотиваційної сфери, яка розкриває усвідомлене бажання дитини, наприклад, йти до дитячого садка, школи й опинитися у новій для неї діяльності, у специфічних формах спілкування та взаємодії з людьми (привабливість дошкільного закладу, школи, перевага педагога перед батьками, наявність внутрішньої позиції дошкільника, школяра).

 В плані роботи дошкільного навчального закладу на навчальний рік є розділ «Організація освітньо-реабілітаційного процесу», в якому передбачено проведення різноманітних заходів із залученням всіх учасників освітнього процесу, а саме:

  • Бесіди-консультації з лікарем отоларингологом міської та районної поліклінік.
  • Засідання психолого-педагогічного консиліуму закладу.
  • Мультимедійна консультація для вихователів «Педагогічна реабілітація дітей після кохлеарної імплантації».
  • Мала педрада «Компенсаторно-корекційні механізми формування мовленнєвого спілкування у дошкільників з вадами слуху».
  • Круглий стіл із залученням спеціалістів міської психолого-медико-педагогічної консультації  «Інклюзивна освіта в контексті реалій сьогодення».
  • Дискусія з представниками територіальної первинної організації УТОГ «Живе слово, чи жест?»
  • Просвітницько-правовий всеобуч для педагогів і батьків «Забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-інвалідів» згідно положень чинного законодавства з участю спеціалістів соціальних служб міста.
  • Спільна музична розвага з дошкільниками груп загального розвитку до Дня інвалідів «Ми – такі як всі, тільки особливі».
  • Благодійні акції за участю спонсорів та благодійних організацій «Різдвяна мрія» та «Великодній кошик» для дітей-інвалідів.

Колектив закладу переконаний, що досягти успіху в різнобічному розвитку дитини з особливими освітніми потребами можна лише за умов інтеграційного підходу. Адже реформування системи спеціальної освіти передбачає підготовку дітей із порушеннями психофізичного розвитку до інтеграції в загальноосвітній простір. Цим зумовлено суттєве оновлення змісту, організації форм і технологій навчання на основі сучасних інноваційних підходів, забезпечення психолого-педагогічного супроводу дітей у навчальному процесі.

 Тісна співпраця з батьками на основі використанням широкої палітри сучасних інтерактивних методів, їх зацікавленість у житті кожного малюка, спільні конкурси, виставки, розваги, просвітницько-інформаційні засоби – підґрунтя успішного розвитку і виховання дітей. А використання комп'ютерних технологій допоможе  не лише оптимізувати сучасний освітньо-корекційний  процес, а й значно полегшити працю педагогічного колективу.

 Тому ефективна підготовка нечуючої дитини до навчання в школі, значна увага з боку фахівців, повсякденна допомога родини є основними умовами, за яких можлива позитивна соціальна компенсація, а виховний вплив має здійснюватися на заповідях гуманістичного підходу до виховання дітей.